FYSIOTERAPI

fysioterapi
IMG_2011 (1).jpg

Vi tilbyr individuelle treningsprogram tilpasset en spesifikk idrett eller aktivitet

Fysioterapeutens kunnskapsfelt er kropp, bevegelse og funksjon. Fysioterapi er en klinisk og forebyggende virksomhet som utøves av fagpersoner med offentlig godkjenning/autorisasjon. Utdannelsen er på 4 år inkludert turnustjeneste. Det teoretiske grunnlaget for fagutøvelsen er forankret i naturvitenskapelig og samfunnsvitenskapelig kunnskap.

Ved Romsdalsklinikken er behandlingen privat. Dette innebærer at man ikke trenger henvisning og får raskt hjelp. Behandlingen må man betale for selv eller den kan dekkes av flere typer forsikringer. Fysioterapeuten samarbeider i tillegg tett med kiropraktor og massør.

Fysioterapeuten benytter ulike behandlingsformer som blant annet:

• Styrke og bevegelighetstrening

• Manuelle teknikker, manipulasjoner, tverrfriksjoner, massasje og triggerpunktsbehandling

• Såletilpasning

• Trykkbølgebehandling

• Slyngetrening (Redcord)

• Dry-needling (nålebehandling av muskelknuter)

• Kinesiotape til bruk ved holdningskorrigering, strekkskader, anspenthet etc.

• Veilede pasienten i egentrening som pasienten kan utføre hjemme, på jobb eller på treningsstudio

KIROPRAKTOR

kiropraktor
IMG_3736.jpg
IMG_3761.jpg
Hva behandler en kiropraktor?
  • Hodepine og migrene

• Svimmelhet

• Kjeveplager

• Smerter i nakken

• Smerter i skulder

• Nummen arm

• Smerter i arm og hånd

• Smerter mellom skulderbladene

• Smerter i brystet

• Vondt i ryggen

• Prolaps

• Vondt i bekken og hofte

• Isjias og bensmerter

• Smerter i kne

• Smerter i ankel og fot

• Muskel- og skjelettplager i svangerskapet

• Muskel- og skjelettplager hos spedbarn og barn

Det krever en mastergrad og turnustjeneste for å bli kiropraktor. Vi er også primærkontakt, med rettigheter til å sykmelde og henvise til røntgen, MR og spesialist ved behov.  Kiropraktorer er en del av primærhelsetjenesten. Du kan derfor komme direkte til oss uten henvisning fra lege og fremdeles få HELFO-støtte (inngår ikke i frikortordningen). 1/3 av alle nordmenn med smerter i muskler og ledd oppsøker i dag kiropraktor. Ingen annen fagretning innen helse har så lang grunnutdannelse innen muskel- og skjelettlidelser

Kiropraktor og barn

Vi behandler plager i muskel- skjelettsystemet hos barn i alle aldre. En utbredt misforståelse er at kiropraktorer kurerer ulike sykdommer hos små barn. Det kiropraktorene gjør er å undersøke muskel- og skjelettsystemet hos barn og korrigerer disse dersom det oppdages dysfunksjon. Alvorlige tilstander må først utelukkes, og barnet henvises i slike tilfeller videre til utredning av lege. All behandling gjøres på bakgrunn av en grundig undersøkelse og samtale med barnets foreldre. Klinisk sett så kan en slik korrigering ha en positiv effekt på tilstander som ofte kalles;

• Skjevheter/ favorittside

• Amming/problemer med sugeteknikk

• KISS/KIDD syndrom

• Spedbarnskolikk

Kiropraktisk behandling
Kiropraktikk er en dokumentert trygg og effektiv behandling med få bivirkninger. Kiropraktisk behandling består av mange forskjellige teknikker, individuelt tilpasset pasientens diagnose, alder, kjønn og størrelse.

• Leddkorreksjon / justering

• Mobilisering

• Traksjonsbehandling

• Triggerpunktterapi

• Tøyninger av muskulatur.

• Bindevevsbehandling

TRYKKBØLGE
BEHANDLING

trykkbølge
IMG_3196-2.jpg

I utgangspunktet vil denne behandlingsformen kunne hjelpe ved smerter og skader i sener, ligamenter, muskel og ledd i hele kroppen.

Trykkbølgebehandlingen utføres av våre fysioterapeuter og vi tilbyr dette ved både i Molde og på Vestnes.

Nyere forskning viser at kroniske smertetilstander ofte er resultat av en mislykket reparasjon fra kroppens side, der for eksempel arrdannelse i vev kan forårsake plager. Siden kroppen ikke selv klarer å ødelegge vev som har vokst feil, får du kroniske smerter.

Så mange behandlinger er nødvendig

Normalt sett vil behandlingen utføres en til 2 ganger per uke 4-6 ganger totalt i den initielle fasen. Noen har behov for mer behandling enn dette, og andre blir bra raskere. Ved å kombinere trykkbølge med andre behandlingsformer og spesifikke opptreningsøvelser sikrer vi et bedre og langvarig resultat.

• Plantarfascitt

• Tennisalbue

• Så kalt senebetennelse i skulderen

• Slimposebetennelse

• Hælspore

• Akillestendinitt

• Beinhinnebetennelse

• Hoftesmerter

• Løpekne

• Hoppekne

• Slatters

• Golfalbue

MASSASJE

massasje
IMG_3740.JPG

Massasje kan ha en mengde helsefremmende effekter på kropp og psyke, langt utover de mest kjente som reduksjon av muskelspenninger og relaterte plager.

Massasje kan øke leddmobilitet, øke blod- og lymfegjennomstrømning i muskulatur og bindevev og bidra til generell økt fysisk og psykisk avspenning og velvære.

Massasjens effekt på kroppen:

• Øker metabolismen (energiomsetningen)

• Fremskynder restitusjon etter skade eller inngrep etter at den akutte fasen er over (og visse massasjeteknikker kan også redusere omfanget av arrvev)

• Øker leddmobilitet (også kalt Range Of Motion – ROM), særlig når kombinert med aktive og/eller passive bevegelser

• Demper smerter relatert til muskelspenninger og kramper

• Øker blod- og lymfesirkulasjon (og gir dermed økt tilgang på oksygen og næringsstoffer til kroppens celler, samt øker utskillelsen av avfallsstoffer)

• Opprettholder og styrker hudens funksjon (på grunn av den økte blod- og næringstilførselen til huden)

• Øker nivået av hvite blodceller i blodet, særlig av typen lymfocytter. Lymfocyttene «patruljerer» blodet på jakt etter skadelige stoffer og inntrengere, og er viktige bestanddeler i immunforsvaret

• Har positiv effekt på kroppen som helhet grunnet den økte blod- og lymfesirkulasjonen man oppnår med massasjeteknikker som jobber ned i vevet

Mange smertetilstander kan lindres med massasje. Muskelrelaterte smerter kan kureres med massasje. En del betennelsestilstander i senefester kan være forårsaket av muskelspenninger eller aktive triggerpunkt med utstrålende smerte til andre områder av muskulaturen.

Massasje virker forebyggende på muskelplager, og øker restitusjonen i muskulatur etter trening raskere enn ved hvile.